Игорь Бигдан (ibigdan) wrote,
Игорь Бигдан
ibigdan

Це єдине в світі фото лайнера Concorde, що летить на надзвуковій швидкості

Фото відзняте у квітні 1985 року над Ірландським морем, коли літак компанії British Airways виконував черговий рейс з Лондона до Нью Йорка.


Photo Credit Adrian Meridith/Crown Copyright.

Зробити таке фото виявилося неабияким челенжем. Конкорд літав з крейсерською швидкістю 2 Маха, тобто вдвічі швидше за звук. Довелося домовлятися з Королівскими Повітряними Силами, аби задіяти Tornado - один з найшвидкісніших на той час винищувачів в світі.

Теоретично Tornado може летіти зі швидкістю Конкорда, але дуже недовго - через надмірну витрату пального. Аби подовжити час польоту на максимальній швидкості, з Tornado зняли все, що можна зняти, але це мало допомогло.

Врешті-решт, після кількох невдалих спроб зробити знімок, пілот Конкорда тимчасово знизив швидкість лайнера до 1.5-1.6М, і лише тоді Торнадо зміг наблизитися достатньо, аби відзняти кадр. Перегони тривали лише чотири хвилини, поки пілот винищувача, перебуваючи у висотному скафандрі та шоломі, з вдягнутою кисневою маскою, намагався пальцями у рукавицях знайти кнопку на камері. Потім Торнадо був вимушений скинути швидкість та повернути, аби дістатися на базу на останніх галонах палива. А пасажири Конкорда, сидячи у м'яких кріслах та потягуючи Dom Perignon, продовжили свій політ до аеропорту JFK, куди вони дісталися менше ніж за три години.

Фото не тільки дуже красиве, а й пізнавальне. Якщо уважно придивитися, то можна помітити конуси Маха - ударні хвилі, що розходяться під кутом від літака. Вони утворюються тому, що середня швидкість руху молекул дорівнює швидкості звуку, і, коли літак летить швидше за звук, молекули просто не встигають дати йому дорогу та ударяються в корпус літака. Якщо літак пролітає досить низько, у момент, коли цей конус сягає земної поверхні у місці, де ми знаходимося, ми чуємо гуркіт, схожий на грім.

Дехто каже, що це означає перехід літаком звукового бар'єру. Насправді літак перейшов звуковий бар'єр раніше, а ми відчуваємо саме цю ударну хвилю від літака, який вже літить швидше за звук. Ще можна спробувати за кутовою шириною конуса оцінити швидкість літака, якщо вважати що картинка точно відтворює пропорції, у мене вийшло 1.7М, але я міг невірно оцінити кут.

Ще одне явище, характерне для руху з великими швидкостями, так звана конденсаційна хмара, або ефект Прандтля-Глоерта спостерігається в районі хвоста літака. Це явище викликано конденсацією вологи повітря в області розрідження позаду ударної хвилі, але його можна спостерігати і на менших швидкостях в умовах дуже високої вологості повітря, наприклад, під час зльоту чи заходу а посадку пасажирських літаків в умовах туману або низької хмарності.

Використані матеріали сайту The Aviation Geek Club.

Dmitry Medved

Tags: Ух ты!
Subscribe

promo ibigdan декабрь 3, 2007 00:08
Buy for 1 000 tokens
Хотите 1 миллион просмотров вашей рекламы за неделю? Легко и не дорого. Хотите чтобы о вашем продукте или услуге узнали сотни тысяч уникальных посетителей? Запросто. Адекватные цены и профессиональный подход, базирующийся на 11-летнем опыте. Блог "Самый сок!" читают во всём мире. Среднее…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 33 comments