Игорь Бигдан (ibigdan) wrote,
Игорь Бигдан
ibigdan

Хто більше зробив для робітників - Генрі Форд або профспілки?



У 1908 р Форд почав виробництво Моделі Т - першого в світі автомобіля, що випускався мільйонними серіями. Зазвичай кажуть, що Генрі Форд намагався знизити ціну, щоб автомобіль став масовим. Він дійсно хотів, щоб Модель Т купували у великих кількостях, але низька ціна - не головне.

Ціна була не така вже й низька. Ford Model N, представлений в 1906 р, коштував 500 доларів, Oldsmobile Curved Dash 1901 р коштував 650 доларів. Тепер порівняємо з ціною Моделі Т - 850 доларів.

Потрібно розуміти, що вартість володіння автомобілем не зводиться тільки до ціни в автосалоні. Потрібно було навчитися водити. Для цього доводилося наймати вчителя, що коштувало чималих грошей. Модель Т була сконструйована так, що навчитися перемикати передачі було легше ніж на інших машинах.

Далі треба було подумати про паливо. У селах не було бензоколонок, але жителі сіл закуповували гас для тракторів і до того ж самі вміли виробляти етанол. Двигун Моделі Т міг працювати і на бензині, і на гасі, і на етанолі (до речі кажучи, розвитку двигунів на етанолі сильно завадив Сухий закон).

Масовий автомобіль повинен бути зручним в експлуатації. У Моделі Т була продумана ефективна система охолодження, а також захист від протікання масла.

Отже, легкість водіння, доступність палива, комфорт експлуатації - все це зробило Модель Т масовим автомобілем, а не ціна. Але Форд, дійсно, дбав про зниження вартості виробництва.

Форд застосував метод, яким користувалися м'ясники в Чикаго - на рухомій стрічці лежала туша, від якої м'ясники послідовно відрубували шматки м'яса. Той же принцип - конвеєр - був застосований на заводі Форда.

До 1916 року конвеєр знизив ціну Моделі Т до 360 доларів

Проблема конвеєрного виробництва в тому, що працювати на такому заводі жахливо нудно. Форд організував все так, що один робочий вставляв гвинт, а інший закручував гайку. У кожного була тільки одна операція, яку він повторював багато раз в день.

Боячись збожеволіти від такої монотонності робочі масово звільнялися. Форд зіткнувся з колосальною плинністю кадрів, що було вельми невигідно. У 1913 р виручка Форда досягла 90 млн, а прибуток склав 27 млн, але на заводі зберігалося багато вакантних робочих місць.

Робочого наймали на 9-годинний робочий день з зарплатою 2,3 долара в день. На заводі General motors платили стільки ж, але там був менший ризик звихнутися від одноманітності.

І тоді Форд змінив умови найму. У 1914 році він запропонував зарплату 5 доларів в день з 8-годинним робочим днем, а також 18-денну оплачувану відпустку для відпочинку або лікування. Оплачувані неробочі дні для некваліфікованих співробітників - це супер новація для 1914 р

До заводу Форда з'їхалися натовпи заробітчан. Їх було настільки багато, що для уникнення масових заворушень натовпу розганяли холодною водою з пожежних шлангів.

Правда, в пропозиції Форда була маленька деталь, яку не всі відразу помітили. Він продовжував платити 2,3 долара, але додавав 2,7 доларів в якості премії деяким робітникам.

Для виявлення таких робітників у компанії був створений Соціологічний департамент, який вивчав стан сім'ї робітника. Щоб отримати бонус, робітник повинен був утримуватися від спиртного, не бити дружину і дітей, утримувати житло в чистоті, відкладати гроші на банківський рахунок. Співробітники компанії приходили з перевірками додому до робочого, щоб упевнитися, що робочий доброчесна і ощадлива людина.

Те, що робив Форд, вплинуло на весь американський бізнес. Спочатку його конкуренти почали підвищувати зарплати, потім їх постачальники, а потім і всі інші.

У 1926 р Форд зменшив робочий тиждень до 5 днів, при збереженні того ж місячного рівня зарплати. З цього моменту починається історія сучасного трудового стандарту: 5 днів на тиждень, 8 годин на день, оплачувана відпустка.

Профспілки і ліві політики билися за 8-годинний робочий день майже 100 років і майже не просунулися в цьому питанні. Якщо де в Америці і поліпшувалися умови праці, то з масою умовностей, в основному сегрегаційного характеру - білим все одно платили більше ніж чорним. Форд ж платив всім однаково.

Форд забороняв профспілкам і комуністам навіть близько підходити до його заводу. І він зробив для своїх робітників більше, ніж вимагали ліві.

Останній Капіталіст

Tags: Интересное
Subscribe

Recent Posts from This Journal

Buy for 1 010 tokens
Сейчас в США бушует 4-я волна ковида, и более 90% всех случаев составляет новый вариант Дельта. В разных штатах разный уровень вакцинации. Это дает возможность наглядно сравнить, как вакцинация влияет на смертность. Для начала отсчета возьмем декабрь 2020, до начала вакцинации. Смертность от…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 7 comments