Игорь Бигдан (ibigdan) wrote,
Игорь Бигдан
ibigdan

Хто більше зробив для робітників - Генрі Форд або профспілки?



У 1908 р Форд почав виробництво Моделі Т - першого в світі автомобіля, що випускався мільйонними серіями. Зазвичай кажуть, що Генрі Форд намагався знизити ціну, щоб автомобіль став масовим. Він дійсно хотів, щоб Модель Т купували у великих кількостях, але низька ціна - не головне.

Ціна була не така вже й низька. Ford Model N, представлений в 1906 р, коштував 500 доларів, Oldsmobile Curved Dash 1901 р коштував 650 доларів. Тепер порівняємо з ціною Моделі Т - 850 доларів.

Потрібно розуміти, що вартість володіння автомобілем не зводиться тільки до ціни в автосалоні. Потрібно було навчитися водити. Для цього доводилося наймати вчителя, що коштувало чималих грошей. Модель Т була сконструйована так, що навчитися перемикати передачі було легше ніж на інших машинах.

Далі треба було подумати про паливо. У селах не було бензоколонок, але жителі сіл закуповували гас для тракторів і до того ж самі вміли виробляти етанол. Двигун Моделі Т міг працювати і на бензині, і на гасі, і на етанолі (до речі кажучи, розвитку двигунів на етанолі сильно завадив Сухий закон).

Масовий автомобіль повинен бути зручним в експлуатації. У Моделі Т була продумана ефективна система охолодження, а також захист від протікання масла.

Отже, легкість водіння, доступність палива, комфорт експлуатації - все це зробило Модель Т масовим автомобілем, а не ціна. Але Форд, дійсно, дбав про зниження вартості виробництва.

Форд застосував метод, яким користувалися м'ясники в Чикаго - на рухомій стрічці лежала туша, від якої м'ясники послідовно відрубували шматки м'яса. Той же принцип - конвеєр - був застосований на заводі Форда.

До 1916 року конвеєр знизив ціну Моделі Т до 360 доларів

Проблема конвеєрного виробництва в тому, що працювати на такому заводі жахливо нудно. Форд організував все так, що один робочий вставляв гвинт, а інший закручував гайку. У кожного була тільки одна операція, яку він повторював багато раз в день.

Боячись збожеволіти від такої монотонності робочі масово звільнялися. Форд зіткнувся з колосальною плинністю кадрів, що було вельми невигідно. У 1913 р виручка Форда досягла 90 млн, а прибуток склав 27 млн, але на заводі зберігалося багато вакантних робочих місць.

Робочого наймали на 9-годинний робочий день з зарплатою 2,3 долара в день. На заводі General motors платили стільки ж, але там був менший ризик звихнутися від одноманітності.

І тоді Форд змінив умови найму. У 1914 році він запропонував зарплату 5 доларів в день з 8-годинним робочим днем, а також 18-денну оплачувану відпустку для відпочинку або лікування. Оплачувані неробочі дні для некваліфікованих співробітників - це супер новація для 1914 р

До заводу Форда з'їхалися натовпи заробітчан. Їх було настільки багато, що для уникнення масових заворушень натовпу розганяли холодною водою з пожежних шлангів.

Правда, в пропозиції Форда була маленька деталь, яку не всі відразу помітили. Він продовжував платити 2,3 долара, але додавав 2,7 доларів в якості премії деяким робітникам.

Для виявлення таких робітників у компанії був створений Соціологічний департамент, який вивчав стан сім'ї робітника. Щоб отримати бонус, робітник повинен був утримуватися від спиртного, не бити дружину і дітей, утримувати житло в чистоті, відкладати гроші на банківський рахунок. Співробітники компанії приходили з перевірками додому до робочого, щоб упевнитися, що робочий доброчесна і ощадлива людина.

Те, що робив Форд, вплинуло на весь американський бізнес. Спочатку його конкуренти почали підвищувати зарплати, потім їх постачальники, а потім і всі інші.

У 1926 р Форд зменшив робочий тиждень до 5 днів, при збереженні того ж місячного рівня зарплати. З цього моменту починається історія сучасного трудового стандарту: 5 днів на тиждень, 8 годин на день, оплачувана відпустка.

Профспілки і ліві політики билися за 8-годинний робочий день майже 100 років і майже не просунулися в цьому питанні. Якщо де в Америці і поліпшувалися умови праці, то з масою умовностей, в основному сегрегаційного характеру - білим все одно платили більше ніж чорним. Форд ж платив всім однаково.

Форд забороняв профспілкам і комуністам навіть близько підходити до його заводу. І він зробив для своїх робітників більше, ніж вимагали ліві.

Останній Капіталіст

Tags: Интересное
Subscribe
promo ibigdan december 3, 2007 00:08
Buy for 1 000 tokens
Хотите 1 миллион просмотров вашей рекламы за неделю? Легко и не дорого. Хотите чтобы о вашем продукте или услуге узнали сотни тысяч уникальных посетителей? Запросто. Адекватные цены и профессиональный подход, базирующийся на 11-летнем опыте. Блог "Самый сок!" читают во всём мире. Среднее…
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 7 comments